marți, 20 martie 2012

Fiscul la furat


Anul trecut. in 2011, primisem de la primarie o INSTIINTARE DE PLATA pe care scria "ATENTIE, AVETI DEBITE RESTANTE". Am fost la Directia Taxe si Impozite Locale de pe strada Sebastian, unde mi se spusese ca nu am alte debite.
Am platit doar impozitul pe cladire, aferent apartamentului in care locuiesc. Am crezut ca s-a rezolvat cazul.

Anul acesta am primit de la Primarie o alta INSTIINTARE DE PLATA, pe care scria din nou "ATENTIE, AVETI DEBITE RESTANTE".
 
Dar nu am realizat acest lucru decat vineri, 16.Martie.2012, dupa ce am facut coada la CEC si functionara mi-a spus ca nu poate incasa factura pentru ca am alte debite... Mi-a spus sa ma duc la Circa Financiara de pe Bulevardul Mihail Kogalniceanu sa lamuresc situatia.

Ma duc acolo si spun functionarei problema. Functionara nu spune nimic, se uita pe monitor, bate in tastatura, face socoteli cu un calculator de buzunar (sa zicem) si imi inmaneaza o hartie proaspat iesita de la imprimanta.

Ma uit pe ea: 40 Impozit pe cladire
Curent 212    Ramasita 239    Dobanzi + Penalizari 136    Bonificatie 22    Total 570

Dupa cum se poate vedea si din fotografie, doar numere fara alte explicatii. Intreb ce reprezinta debitul si mi se spune ca in 2004 au fost 4 trimestre si ca nu am platit un trimestru, deci sunt bun de plata. Mi se spune ca in acest fel am pierdut si bonificatiile de care am beneficiat anterior, pentru plata integrala a impozitului la inceputul anului!!!

Mai sa fie, ma gandesc eu, si de-abia in 2012 si-au dat seama... Nu s-a prescris pana acum? Asta daca presupunem, prin absurd, ca intr-adevar as fi dator. Dar tin ideea in mine si plec acasa, pentru verificari.

Treaba asta se intampla vineri, asa ca sambata si duminica am rascolit sacii de chitante mototolite, in cautarea... adevarului. Despaturesc un morman de facturi si chitante de telefon, electricitate, cablu, intretinere... Ca un facut, absolut de necrezut, exact in ultima punga am gasit chitantele de la casa, destul de frumos stivuite. Inclusiv chitantele din 2004. Platisem doua trimestre la inceput, apoi cate un trimestru individual. Fac presupunerea ca primele doua trimestre platite in grup au dus la vreo eroare si s-a pus doar unul singur.

Linistit si plin de timp liber, ma uit inca odata pe avizul cu debite restante. Sunt suficient de bun la aritmetica incat sa-mi dau seama ca ultima cifra insumata a numerelor de pe lista nu este 0. Asa ca fac totalul, mai intai includ bonificatia: 217 + 239 + 136 + 22 = 614, apoi nu includ bonificatia: 217 + 239 + 136 = 592. Ambele situatii sunt diferite de 570.

Dupa care verific ce inseamna un trimestru neplatit din 2004: ceva mai putin de 39 lei! Si atunci, cum a ajuns ramasita 239 lei??? Interesanta "rotunjirea".

Nu am senzatia, ci am certitudinea ca fiscul isi bate joc de mine. Practic, mi se da o hartie pe care sunt trecute niste numere fara nici o explicatie (suma si anul datoriei lipsesc, dobanda penalizatoare
anuala detaliata lipseste; alte detalii cu prostii inventate de fisc si pe care as fi obligat sa le achit lipsesc). Eu trebuie sa cred fiscul pe cuvant si sa cotizez ca o leguma la statul mafiot. Fie vorba intre noi, am crezut si cred ca statul mafiot romanesc este intr-un mare caca si intr-o mare criza de bani, cu atat mai mult cu cat mi se intampla asa ceva.

Luni, 19.Martie.2012, ma duc langa casa, la Directia Taxe si Impozite Locale de pe strada Sebastian, unde fusesem si anul trecut. Ma inarmez cu documente, instiintarea de plata si chitanta achitata anul trecut si altele, in caz de nevoie. Spun care e situatia, ca pe Strada Sebastian nu am fost dator, dar pe Bulevardul Kogalniceanu sunt dator. Arat documente. Doamna este binevoitoare, verifica situatia si aflu ca este vorba de "Rezonare".

Ce pielea mea e rezonarea, ma intreb in sinea mea. Dupa care intreb de rezonare cu voce tare, fara sa mai adaug si pielea mea la dialog. Mi se spune ca am trecut de la o zona la alta zona. Bine, si ce imi pasa mie de asta. Fiscul mi-a trimis ceva de plata la vremea respectiva (in 2004!!!), eu sustin ca am platit tot ce mi s-a adus la cunostinta. Mai e ceva ascuns, de care aflu abia acum? Aparent nu, doamna scoate o lista de acolo cu situatia mea, credeam ca mi-o va inmana, dar imi spune doar ca a facut anul trecut un referat pentru cei din Kogalniceanu, care inca nu a fost introdus in baza de date. Imi spune ca mai face un alt referat si acum, dar sa ma duc si eu in Kogalniceanu si sa stau pe capul lor, ca este posibil si la anul sa am aceeasi problema. Dupa care imi da un aviz de plata cu suma inscrisa pe factura primita de la primarie, fara alte debite!
In prima instanta, asta ma interesa. Dupa care ma interesa sa primesc de la agentia de pe Kogalniceanu un inscris detaliat in legatura cu presupusele debite. Trec intai pe acasa, iau alte documente, compun o cerere... Timp pierdut aiurea, dupa cum se va vedea.

Ma duc intai la CEC, stau la alta coada si platesc impozitul pe 2012 cu avizul primit din Sebastian.
Dupa care ma duc din nou pe Kogalniceanu. Arat avizul primit anterior si cer o dovada detaliata despre presupusele debite restante. Am fost la acelasi ghiseu, acum era alta persoana. Procedura identica: functionara nu scoate o vorba, se uita pe monitor, bate in tastatura, face socoteli cu un calculator de buzunar si imi inmaneaza o hartie proaspat iesita de la imprimanta.
Ma uit pe ea, aceeasi mizerie: 40 Impozit pe cladire
Curent 212    Ramasita 239    Dobanzi + Penalizari 136    Bonificatie 22    Total 570

Imi exprim nemultumirea, spun ca am mai primit asa ceva si ca vreau o hartie detaliata, ca sa stiu despre ce este vorba. Mi se spune din nou ca nu am platit un trimestru in 2004, intreb ce trimestru, aflu ca este vorba de trimestrul 4, deci o chitanta nu figura in calculator!!! Presupunerea mea, ca primele doua trimestre erau vazute ca unul singur, era gresita!

OK, cer sa mi se dea in scris ceea ce mi s-a comunicat verbal. Nu se poate! Tanti de la ghiseu imi spune ca acea hartie este dovada ca am datorii pe care am cerut-o. Tanti de la ghiseul alaturat imi spune ca am mai fost odata si ca ar fi trebuit sa aduc chitantele din 2004 ca sa fac dovada ca am platit la timp. De ce nu le-am adus?

Spun ca nu le-am adus pentru ca am fost trimis sa platesc presupusa datorie, fara sa mi se ceara documente justificative. Pe acel aviz de plata nu scrie ca am datorii in 2004 si am vrut mai intai confirmarea scrisa de la fisc. Functionarele mi-o taie scurt si imi spun ca trebuie sa aduc chitantele si ca nu primesc altceva in scris.

Brusc imi aduc aminte ca stiam candva sa injur de mamă de la A la Z, dar, din pacate, trebuie sa folosesc injuraturile in cadru privat, adica in sinea mea, mai ales ca in incinta sunt in permanenta doi politisti. Totusi, just for the records, am injurat en-gros, in sinea mea, desigur.

Aduc in discutie si argumentul ca, chiar daca as avea un debit real, din 2004 si pana acum s-a prescris (termenul legal de prescriptie este de 5 ani). Mi se raspunde ca acum este vorba despre o noua datorie pentru ca s-au pus si penalizarile, deci intervine o noua prescriptie.

Fabulos! Acum inteleg perfect ce a urmarit fiscul. Nimic nou, s-a bucurat cand a crezut ca sunt dator, s-a prefacut ca nu vede o perioada datoria, dupa care mi-a bagat pe gat ramasita, dobanzi si penalizari!!! Dupa care se spune despre gunoaiele astea (impreuna cu gunoaiele care au compus, votat si promulgat astfel de legi si proceduri fiscale) ca sunt FUNCTIONARI PUBLICI CARE LUCREAZA IN INTERESUL CETATEANULUI!

Adica fiscul nu putea sa ma informeze incepand cu 2005 ca am datorii, a lasat datoria sa se umfle, sa iasa banul gros! Ma rog, gainarii fiscale in interesul... cetateanului. Sigur, sigur, nu sunt eu cetateanul cu pricina.

Dupa ce am adus in discutie problema prescriptiei, s-a bagat in seama a treia tanti, de la un birou situat in planul secund, care a exclamat semnificativ: "E clar!". Adica sunt rau platnic si speram sa scap cu prescriptia. Deja afectat pentru ca nu obtinusem ce cerusem, am ridicat tonul si am spus: "Daca va intereseaza, am platit si acel trimestru in septembrie!". Dintre cele trei tanti, ultimele doua fac front comun (prima era mai tanara) si ma cam persifleaza: "Da, da, atunci aduceti chitanta!". Mai aveau putin si imi faceau cu tifla. Se citea extazul pe fata lor.

Asta e! Ma duc acasa, chitantele si instiintarea din 2004 erau deja pregatite, trec pe la Xerox si fac copii dupa ele dupa care ma asez din nou la coada. Ca un facut, era pauza de masa, mai multa lume. Astept, astept, doamna numarul 2 din discutia precedenta termina de mancat si deschide ghiseul alaturat, chiar in fata mea.

De aici, roata s-a intors. Cum spune Columbo, "Ar mai fi un amanunt, inca ceva...". Acel ceva este chitanta din 2004, achitata in septembrie, asa cum spusesem. Inmanez in copie chitantele din 2004, spunand ca am si originalele. Tanti im spune ca nu o intereseaza originalele. Verifica in calculator. Eu cer cu voce ridicata sa stiu cum este posibil sa mi se ceara bani desi nu datorez.

Langa tanti vine tanti de la primul meu drum in Kogalniceanu. Nu am recunoscut-o de la inceput. Prima data avea o taietura vizibila la gat (ma rog, o cicatrice), poate ca a fost operata de tiroida. Acum avea o bluza pana in gat, de aceea am recunoscut-o un pic mai greu.

Eu intreb in continuare cum este posibil sa se faca astfel de erori. Tanti de la ghiseu gaseste ceva si imi zice: "Uitati ce numar de rol am aici!". Imi arata numarul de rol de pe instiintarea din 2004. Eu zic: "Bine, si ce ma intereseaza numarul de rol, l-am scris eu?". Ea: "Pai da, dar e o neconcordanta!". Eu: "Atunci cand mi s-au incasat banii nu a mai fost nici o neconcordanta!". Ea: "Uitati, chitanta este pe numele "..." !".

Formidabil, imi spune sa ma uit, desi ecranul calculatorului in partea opusa vederii mele si intre mine si ghiseu este un geam despartitor!!! S-o fi gandit ca am proprietati paranormale :))

Eu: "Cum sa fie pe numele "...", pe chitanta pe care am achitat-o este numele meu!". Ea: "Nu stiu, nu e vina noastra!". Eu: "Dar a cui, scriu eu in calculatorul dumneavoastra?".

Ea, iritata: "Si acum ce vreti sa va spun?".

Eu ridicasem vocea fara economie. M-am uitat in jurul meu. Politistii erau la ghiseul 1, la "Inregistrari cereri", in partea opusa, cu gaturile de girafe, ca sa vada cine e ala cu gura mare. Am vazut ca sunt fixat de o functionara in picioare. Cand m-am uitat la ea, s-a dus la treaba ei. Multimea de la coada, amorfa, zombie! Nimeni nu scotea o vorba!

Asa ca raspund lui tanti cu voce rara si bine amplificata: "VREAU SA IMI SPUNETI CINE SE FACE VINOVAT DE NEGLIJENTA IN SERVICIU!".

Ea: "Nu este nimeni de vina. Este o problema de contabilitate."!!!

"Bai, frati-miu!", ar zice nea Marin, miliardar sau falimentar. Ma uit intr-o parte in dreapta. Un domn cu parul alb statea la coada in spatele meu. "Ati vazut cum imi vorbeste?" il inoportunez eu. Domnul in varsta clatina moale si multiplu din cap intr-un stil inimitabil, simbol al resemnarii totale. Asa-i cand nu poti filma o astfel de scena. Daca aveam o camera video, sigur luam premiul Oscar cu scurt metrajul "Circul de la fisc". Jos cenzura!

Intre timp, tanti de la ghiseu nu pierde vremea si ii sopteste vecinei: "L-ai verificat si in 2005?". Foarte tare! Eu zic, daca fiscul vrea intr-adevar sa fie smecher, sa-si arunce baza de date in Dambovita. Sunt sigur ca milioane de romani corecti si bine intentionati, dar naivi, si-au aruncat unele chitante de importanta vitala. Pentru ca, daca nu aveam chitantele respective, eram bun de plata!

Daca bun platnic sunt tratat de fisc ca un gunoi, ma intreb cum as fi fost tratat daca eram rau platnic. Cine stie, poate cu... respect.

Dar tanti de la ghiseu opereaza modificari in calculator, pe numele meu (sper). In final imi da un alt aviz de plata, cu cei 195 de lei de plata pe anul 2012, fara alte inventii. Deci in calculator nu aparuse plata pe care o facusem deja la CEC. Spun ca am platit deja si intreb daca am alte datorii.

"Doar daca nu aveti amenzi", mi se raspunde.

3 comentarii:

  1. Da'stiu ca ai patimit nu gluma,tot plimbandu-te pe la toate ghiseele lor.Uite asa se intampla,te paseaza ca pe o minge de ici colo,si tot ei se supara.Ai fost insa cu nervii tari.Felicitari.Pe mine m-au apucat nervii numai citind ceea ce ai patit tu.Anul acesta mi-am platit toate birurile catre stat si nu mai am nimic ,dar o sa vad la anul cum o sa mai fie.Sper sa nu patesc si eu ca tine.Toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cum s-ar spune, am muncit si eu la stat. Munca patriotica, desigur. Acum, ca s-a terminat cu bine, mi se pare relativ amuzant. Principalele nemultumiri pe care totusi le am sunt: comportamentul abuziv; lipsa documentelor care sa detalieze debitele; marirea artificiala si cu rea intentie a debitelor. Intr-o lume normala si cat de cat civilizata, fiscul ar trebui sa instiinteze la sfarsitul anului pe cei cu debite restante. Nu sa spuna "aveti debite restante", ci sa trimita factura detaliata cu debitele restante. Modul in care actioneaza fiscul este o mare gainarie. Cred ca functionarii de la fisc ar trebui sa poarte o uniforma distinctiva, iar la cumparaturi sa primeasca bonuri pe care sa scrie 200 de lei, 500 de lei, fara vreo explicatie (mere, pere, carne etc). Doar stie vanzatorul ce spune... Nu stiu daca am nervii tari sau pur si simplu nu mai imi pasa de nimic. Nici daca ar spune fiscul ca am un catraliard de lei datorii... Ca un fapt divers, nimeni de la fisc nu si-a cerut scuze pentru cele intamplate.

      Ștergere
  2. ... si se mai mira unii cand se intampla ca vreun cetatea cinstit sa puna mana pe mitraliera pentru a face oarece corectii 'igienico-sanitare' ...
    :))
    Lee

    RăspundețiȘtergere